dinsdag 23 oktober 2012

16. VOLDAAN NAAR HUIS

Mijn laatste dag in Auroville is aangebroken en ben op weg naar mijn hangmathelden in the bush. Vandaag liggen mijn eerste hangmatten klaar om mee naar huis te nemen. 'Fiew. De logolabels uit Vietnam zijn net op tijd binnen gekomen.' Ik mag nog even aangeven waar ik ze erin gestikt wil hebben en dan worden de laatste hangmatten netjes opgevouwen en met een touwtje dicht geknoopt. Ik spreek nog wat zakelijke dingen door met Elango, waarna alles voor mij in grote witte zak wordt gestopt. 'Ohh', bedenk me net dat dit best een heeeel groot pakket is en dat ik niet zulke handige kleren heb aangetrokken vandaag. Elango moet heel hard lachen als hij mij ziet kijken van 'Oh my God, hoe ga ik dit op mijn brommertje vervoeren?' en roept me na: 'It’s the Indian way..haha' En daar ga ik dan. Grote witte zak tussen mijn benen. Ik probeer mijn jurkje nog enigszins charmant naar beneden te trekken, maar het ziet er voor 'the inlanders' waarschijnlijk erg ‘not done’ uit. Het kan me eigenlijk niet meer zoveel schelen. Ik zit en ben zo blij dat ik mijn missie heb volbracht. Zo trots op mijn eigen ontwikkelde product:


Hangmatten met oosterse wijsheden! Ik zwaai dan ook gezellig terug naar alle toeterende voorbijgangers. Haha. Op mijn laatste crossing bij the Bakery kom ik Jake tegen. Het heeft zo moeten zijn. Vind het fijn om hem nog even te zien en begin heel mijn hart bij hem uit te storten. Ik verontschuldig me nog voor mijn afstandelijk gedrag en vertel hem over mijn bijzondere hart en keel ervaring. Ik schrik er gewoon van hoe open ik ben. Het voelt ook echt dat de lucht geklaard is. We huggen nog even midden op het kruispunt, waarna ik mijn laatste honderd meters naar Flora Beach Guesthouse voortzet.

En dan snel door om mijn afscheidskadootje af te droppen bij the Pink House. Ik zie Mr. Z niet op de rooftop, dus probeer hem via Helmut per telefoon toch maar even te laten weten dat ik een kadootje wil af komen geven. Als Helmut opneemt, hoor ik een enorme echo alsof ik hem ook in het echt hoor praten, dus loop op het geluid toe. ‘Oh, I think I hear you’ en ik loop zo een van de kamers van de Pink House binnen, waarbij ik Helmut en Mr. Z aantref in boxer. Haha, niet verkeerd. Beetje ongemakkelijk, maar ja na gisteren, kan ik alles aan. Mr. Z vraagt me of ik me al beter voel en ik zeg dat ik me gister zwaar ongemakkelijk voelde, maar dat het ergste er nu wel van af is. Hij is helemaal blij met de  hangmat en het boek wat ik voor hem heb gekocht. Ik laat hem wel heel duidelijk merken dat ik hem dankbaar ben dat hij mijn hart zo heeft geopend. Hij geeft me nog een dikke knuffel, waarna ik met een heel goed gevoel op mijn brommertje spring om mijn afscheidsparty te gaan voorbereiden.

Al in geen weken een biertje op, begeef ik me nu op de weg naar Pondy op zoek naar een slijter. Voel me echt zo’n alcoholist. Mannen daar binnen moeten ook allemaal lachen om mijn zoektocht naar bier. Zak bier tussen mijn benen, salade paparassen en chips op mijn rug. Mijn aandeel van het feest is onderweg. Balagi, mijn Indiase vriend van m’n vorige hostel regelt de visjes voor op de bbq, Georges brengt zijn gitaar mee en Dian en Iben verzorgen de kopstemmen. En Daan? Die zorgt voor het kampvuur. 'Ohh, in tijden niet gezongen, maar nu die keel open is, voelt t echt geweldig. Waarschijnlijk zo vals als iets, maar dat maakt me niet uit.


Wat een geweldig feestje en wat voel ik me goed. Ik ben helemaal ontDAAN als ik word verrast met allemaal kadootjes van Balagi en Iben. Wat is iedereen lieffffff. 'Oh of ben ik gewoon een beetje sentimenti omdat mijn hart open is..haha' We zingen, dansen en zwemmen in de zee. Al drijvend in de wilde donkere zee onder de strakke sterrenhemel, maken we de deal dat we 14 juli 2014 weer afspreken, maar dan in de koude Noordzee in Scheveningen. 's ochtends nog even Sri en Kascha uitzwaaien en dan is het moment daar. 

Tijd om de bus te pakken en mijn terugtocht in te zetten richting het noorden. Eenmaal in mijn eentje in de achterste bank bij het raam valt alles op zijn plek. Alle hobbels die ik heb genomen, de mooie inzichten, de bijzondere mensen die op mijn pad moesten komen, het verdriet, de liefde. Alles is gekomen zoals het heeft moeten zijn. Mijn oortjes in en Sinatra zet in. Ik straal als nooit te voren. 'I did it my way.' speelt op mijn iphone. Mijn gedachten gaan opeens naar Sas, die me vooraf een reis wenste met heel veel 'het heeft zo moeten zijn momentjes'. Ze is een vriendin van me, die me zo spiegelt, dat ik haar nu echt weer recht in de ogen kan kijken. Ik ben weer terug bij mezelf. 


Ik stuur haar een heel blij smsje voor een update. Zoals zij terug schrijft is de opluchting en blijdschap zo uit mijn sms te lezen en zo voel ik me ook. Deze busreis mag wat mij betreft nog uren duren. Ik geniet zo, voel zoveel liefde in mijn hart en ben zooooo dankbaar voor alles wat op mijn pad is gekomen. Mijn lach is niet meer van mijn gezicht te toveren.

Er is een proces in mij in gang gezet. Ik heb zoveel losgelaten en er is zoveel geopend. ‘Wow’, maar niet wetende dat dit zoveel lichamelijke toestanden met zich mee zou brengen. In mijn laatste dagen Mallamapuram krijg ik koorts. Zo erg heb ik het nog nooit gehad. Om nog maar niet te spreken van mijn terugvlucht naar Nederland. Een hel overstap op Dubai van 5 uur midden in de nacht, waarbij ik me aan mijn gelukspoppetjes heb vastgeknepen in de toilet(thank you geertje, you saved my life) en gebeden, dat ik niet dood in een hokje gevonden zou worden.

En mijn gebeden zijn verhoord. 8 uur laten land ik veilig op Amsterdamse bodem. 20 maart 2012. Daan is klaar voor de lente. Mijn hart helemaal open, mijn rugzak vol met hangmatten en ik 10 kilo lichter…Ik kan wel zeggen dat ik VOLDAAN naar huis ga.


INDIA, EAT PRAY WORK LOVE 2012

Met dank aan:

Cas, my ex, for the good memories, the eye-openers en for letting me go
Jessie, for listening to my nightmare on the 26th of January and being my soulsister
Suzan, for the mental support en bringing my bags to feito com amor
Pap en mam, for the skype moments and loving me
Gijs, for 'bro to sis'-talks on the chat
Martijn, for being a proud brother
Bianca, for feeling with me all the time and laughing at my bridget adventures
Carlijn, for the everlasting DD support  
Kristel, for surprising me with baby-news in the middle of the street next to a cow
Jorien, for traveling with me in her head
Geertje, for sending me the song 'LEF'
Yvonne, for listening to my eat pray love story on skype
Sanne, for sharing our LDVD chaotic feelings and laughing about our new lists
Marije, for not being angry for waking her up at 5 in the morning..haha
Esther, for listening to this whole story
Anna and the french guys, for celebrating my birthday with me with the big candle
Lumi, for sharing my first India bike experience
The Owner of the Cafe des Art, for using the electricity and the sweet mangolassis
Jana my yogateacher, for bringing me some balance
Prabhar, for giving me a cheap place to stay in the ashram
Paola, for having a girl power night with our own Indian Brad Pitt body guard
Srikanth, for his warm welcome in the Childrens Home
Judith, for her guided tour in the Childrens Home, jokes and croky chips;-)
The children from Soorya Udayam Illam, for singing, playing and dancing with me
Amy, for laughing with and her English writing advice
Bryan, for being relaxed, having fun with and bringing Frank Boeijens inspiration
Mark & Nathalie, for the brainstorm session about my hammocks in Kascha's Place
Christian, for the taxi drive, big scare and business advice
Severine, for laughing about all our 'man and love' adventures and theory's
Rajiv, for showing me myself in a shelf
Balagi, for cooking great food and being so cute
Maria, for showing me her way of life
Kascha, for being so hospitable and her business advice
Sri, for his big open heart and giving me the advice to stay longer
Daniel, for the Watsu session, bringing me back to my 'babyhood'
Robbert, my guru, for showing me my heart and give me lots of inspiration 
Jake, for triggering my 2nd chakra
Simrit, for our inspirational talk in the waves of the ocean
Om, for enjoying Coca Cola and laughing with me
Jinal, for inspire me with all her recipes.
The Indian Pharmacys, for the good medicines
Iben, for her amazing songs and the funny conversations
Dian, for the raw food inspiration
Shawn, for his spirulina energy
Jacky & Corneli, for giving me a blessing
For all the people who helped me start my motorbike
For the Island guy who helped my with my empty petrol tank and hugging me on the middle of the road
Munheer, for his great Indian cookies and his flattering
Rahul, for the warm welcome in the pink house and his help to heal me.
Zowie, for opening my heart
Georges, for saying: you are perfect just the way you are
Elango and his employees, for my happy hammocks and the indian coffees
Saskia, for being my mirror
Ruth, for renting my appartment one month longer
Eveline, for buying my first Blessing Hammock

And to all the people I forgot..sorry: Thanks for your support ;-)



2 opmerkingen: