dinsdag 24 april 2012

6. HET OMSLAGPUNT - LETTING GO

Ik zit weer eens in mijn nis in Café des Arts en opeens plopt er weer een whatsapp bericht op mijn telefoon. Mijn ex, alhoewel het nog niet helemaal zo voelt. We zouden afstand nemen, maar ja, onthechten doet pijn. Nu is het toch wel even fijn om met hem te appen. We praten wat, maar het wordt al snel confronterend. Ik weet rationeel zo goed dat het beter is dat het uit is, maar emotioneel zit ik nog helemaal vast aan hem. Het lijkt wel een soort verslaving. Je weet dat het slecht voor je is, maar je kan er niet mee stoppen. Totdat je rigoureus al die flessen in de container gooit. Dat was voor mij het moment dat ik het vliegtuig instapte, maar ja, dan beginnen de afkickverschijnselen. Het komt dan ook binnen, als hij zegt ‘dat we moeten vieren dat we zo’n fijne tijd hebben gehad’. Wat? Wow, ik heb dan wel die knoop gehakt, maar hij heeft nu duidelijk de deur dichtgetrokken. En ik denk dat ik stiekem nog wel een klein beetje hoop had, dat hij zou veranderen. Maar onze visies liggen gewoon veel te ver uit elkaar en dat besef komt opeens heel hard aan. Ik word zo verdrietig en de tranen rollen over mijn wangen. We kunnen elkaar niet veranderen en het wordt tijd dat ik dat ga inzien.

 Ja, we zijn echt uit elkaar en het komt niet meer goed. En ik wil dat ook niet meer, maar ‘Au, maar wat doet dat pijn.’ Maar als ik schrijf dat ik naar huis wil, naar Jes, mijn soulmate en ik het even niet meer aan kan, probeert hij me op zijn manier te helpen. Ik krijg keihard de wind van voren. ‘Daan, kom eens uit die slachtofferrol’. ‘Au!’ Nu word ik boos, beëindig het gesprek en huil nog harder. Die mensen in dit cafeetje denken op zijn minst dat mijn kat is overleden. Ik spring op mijn fiets en laat de tranen maar stromen. Ik hoor zelfs alle toeterende auto’s en bussen niet meer als ik over de drukste kruispunten rijd. Het interesseert me niet meer. Ik huil en ik huil en het komt van diep. Eenmaal in mijn klooster, gebeurt er iets heel bijzonders. De tranen zijn op en ik voel een enorme kracht in me opkomen. Voel de drang om de New Radicals op te zoeken op mijn laptop…mijn powersong! Het volume gaat op maximaal en 'You get what you give' klinkt door de stille gangen van de Ashram. Ik ben er klaar mee. Klaar om aan iets te blijven hangen wat helemaal niet goed voor me is. Klaar om hier nog langer een traan over te laten. 

Ik kijk in de spiegel…en zie mezelf terugkomen. Wow, ik voel me zo blij en licht. Ik geloof dat ik iets heb losgelaten. En ik heb iets te vieren vanavond. Ik ga met Paola (een Italiaans meisje dat ik ’s middags hebt ontmoet) naar het strandconcert en 2 van haar vriendinnen komen mee. Eén waarvan d’r vent de hort op kan, één die lange relaties met mannen heeft afgezworen en Paola die ook geen woord meer wil reppen over haar ex. Girlpower! De eerste dag van mijn nieuwe single tijdperk!

De volgende dag ga ik weer naar de yoga op mijn rooftop. Jana, mijn yogaleraar begint weer met zijn zelfde woorden: ’Listen to all sounds of nature'. Het enige wat ik hoor, zijn voorbij racende scooters en toeters. Haha, maar probeer me echt heel hard te concentreren op de vogels en zee…heel ver op de achtergrond. Dat is wel goed, want zo ben ik heel gefocust en kan ik aan niks anders denken. Na deze oefening kijkt hij me aan en zegt:‘What happened to you? You look so much lighter.’ ‘Oh, wow’. Zelfs mijn yogaleraar kan zien dat ik iets heb los gelaten. Ik voel me ook zo’n stuk lichter. En mijn benen gaan al weer een heel stuk verder omhoog. I am coming back to life!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten