donderdag 12 april 2012

1. CHAOS + CHAOS = HEEEEL VEEL CHAOS

Op zoek naar inspiratie en rust, beland ik in een wereld vol toeters, rotzooi en geuren waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Een wereld vol chaos, een wereld die India heet.

25 januari 2012. Nogal gek vetrokken, d.w.z. relatie uitgemaakt en blik emoties opengetrokken. Wat een timing! Druk met mijn to-do-lijstjes om deze vervolgens kwijt te raken en van alles te vergeten. Ik zie nog mijn telefoonhoesje op het nachtkastje liggen en al mijn laatst gewassen hempjes aan de waslijn hangen. Daar ga ik dan. Een backpack vol grootse plannen, een hart vol van verdriet.

Je kunt wel zeggen dat ik enigszins chaotisch in India aankom ;-) Chaos in mijn hoofd, chaos in mijn hart…En daar sta ik dan. Welcome in India. Happy birthday! Eat pray love. Feel like Julia Roberts, maar die pakte dat toch anders aan. Die ging eerst een paar maanden alleen maar pasta en pizza eten in italië…haha. Maar goed, ik ben Daan en ik ben hier met een missie:het weeshuis helpen en het laten maken van mijn waarvandaan hangmatten!

Maar nu moet ik eerst zien uit te checken uit dit veel te dure en vage hotel, waar continue een stel ongeduldige chinezen op mijn deur staan te kloppen omdat ze zo graag mijn kamer willen schoonmaken..terwijl ik probeer mijn jetlag uit te slapen. Het opendoen in ‘pyjama’ en heel slaperig hoofd, was blijkbaar een erg komisch tafereel, want hoor daarna ontzettend lang gegiechel weergalmen in de gangen.

Ik besef dat ik nu de eerste stappen ga zetten in India bij daglicht. En dat doet wel even pijn aan mijn ogen. En moet oppassen dat ik niet over de mensen struikel die tegen de stoeprand aanliggen. Ik ben Azië wel gewend, maar dit is wel weer even een graadje erger. Ik besluit gewoon door te lopen en op zoek te gaan naar een veilige plek waar ik een ontbijtje kan nuttigen. Nog geen 2 uur later zit in het “beste” restaurant van de straat. De sfeer wordt gemaakt door de weerkaatsing van tl-licht op de chromen borden en stoelen. Geen idee wat me voorgeschoteld wordt, want die menukaart laat alles aan de fantasie over en geen idee wat die thali is, die ik bestel. Een grote dienblad met allemaal kleine schaaltjes met indiase verrassingen. Van spicy tot mild, pickles, papadums, yoghurt en rijst.(De foto is mijn lunch)Zo, deze komt binnen. Best pittig ontbijtje op de nuchtere maag, maar ik kan nu wel zeggen: ik ben in India!  En heb nu weer energie om op zoek te gaan naar een nieuw guesthouse.

Een weg gebaand tussen toeterende auto’s en bussen, bedelende armen, verbaasde blikken, kom ik aan bij mijn nieuwe guesthouse. Blij verrast door de eerste franse backpackers, waar ik meteen vrienden mee maak. En deze jongens zijn ook nog eens aan het reizen met een heel enthousiast Nederlands meisje: Anna, die even later om de hoek komt zetten met haar Indiase look. Ik vraag me af of ik na een aantal weken ook door India reis met zo’n pofbroek en een stip op mijn hoofd.

We gaan even wat drinken en binnen 5 minuten heb ik heel mijn hart uitgestort. Is toch grappig, dat dat Nederlandse je toch enigszins het gevoel geeft iets van thuis hier te hebben. En ik voel me dan ook meteen thuis en wordt uitgenodigd voor een verjaardagsdiner ’s avonds. Helemaal geweldig, dat moment dat die Indiase ober zingend binnenkomt met een minicakeje met super grote kaars erin. Heel het restaurant zingt mee…” ja, nu ben ik echt jarig!”

Ik word helemaal enthousiast als ik ze hoor vertellen over de vipassana, die zijn gedaan hebben.(je kan er op de foto precies uithalen wie;-)) “jaaaa, dat heb ik altijd al een keer willen doen…10 dagen mediteren in een ashram”  Hun leven is er totaal door veranderd. Dat maakte het erg boeiend. Sas, dit is het eerste “ het heeft zo moeten zijn moment”! "Eat Pray Love" en eten heb ik net gedaan. Maar ja, als ik dat wil doen, moet ik wel naar de andere kant van India afreizen en als ik terug kom, heb ik nog maar 10 dagen voor mijn hangmatproject. Hummmm..keuzes..Wat te doen?

WORDT VERVOLGD

2 opmerkingen:

  1. Hi Daan, wat leuk om op deze manieren je avonturen mee te beleven! Je bent een van de moedigste mensen die ik ken. You go girl... follow that dream!!!
    x
    p.s. Eat Pray Love las ik terwijl ik aan 't bevallen was van Ys. Iets andere invalshoek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Patricia! Dankjewel..superlief dat je dat zegt. En haha..komisch die andere invalshoek. Wel fijne afleiding tussen de weeën door ;-)

      Verwijderen